MINK,

directe reclame voor direct resultaat

Reclamebureau Mink ging van start op 11/01/1993 en werd opgericht door Steven Neirynck en Marijke Van der Haegen, allebei copywriter- conceptualist met een specialisatie in Direct Marketing.

Van meet af aan was het onze opzet om onze klanten bij te staan in àlle aspecten van het marketing-communicatieveld. Zowel in de breedte als in de diepte. En altijd met die ene focus voor ogen: Directe reclame voor direct resultaat. Dat is trouwens nog altijd onze baseline en tegelijk dé toetssteen voor al de communicatie die we voor onze klanten ontwikkelen.

Dat onze klanten die aanpak wel smaken, wordt bewezen door de jaren- en zelfs decennialange partnerships die we met onze klanten hebben. Overigens huldigen we diezelfde lange termijnvisie ook met betrekking tot onze medewerkers met een hoge personeelstrouw tot gevolg.

Onze 5 criteria voor overtuigende, wervende en doeltreffende communicatie, zowel online als offline

Overtuigende criteriaAl te vaak ziet men communicatie die niet enthousiasmeert, maar irriteert. Dat is natuurlijk jammer, want de kostprijs van flauwe communicatie is ongeveer dezelfde als die van sterke communicatie... ‘Any publicity’ is allesbehalve altijd ‘good publicity’.

Scherprechter hierbij is altijd de ROI. Van zodra het kan, ook uitgedrukt in meetbare responsresultaten (bezoekers website, acties op website, shares, doorkliks, conversies en uiteindelijk: de verkoop).

De essentiële vragen die we ons stellen om commerciële communicatie te beoordelen,  zijn altijd dezelfde:

  1. Komt de boodschap helder en éénduidig over ?
  2. Is ze relevant en sprekend voor de doelgroep ?
  3. Is ze onderscheidend tov de concurrentiële communicatie ?
  4. Is ze geloofwaardig ?
  5. Is ze engaging: raakt de ontvanger ook emotioneel betrokken en wordt hij/zij aangespoord tot (meetbare) actie ?

Deze vragen zijn universeel. Of die boodschap nu verpakt is in een “klassieke” reclame-uiting (logo, verpakking, POS-materiaal, folder, direct mail, advertentie, affiche, TV-commercial, radiospot,..), of in een digitale vorm (website, e-mailing, internetbanner, Google- en Facebookadvertenties of -displays,...) maakt eigenlijk helemaal niets uit.

Mink bouwde zijn eerste website al in 1998

Het was een hele uitdaging want internet stond nog in zijn kinderschoenen. Het nieuwe medium was ons - zoals bij iedereen - totaal onbekend. De HTML-technologie om een website te maken was eveneens onbekend en liet bijzonder weinig toe. We hadden geen idee hoe de mensen zich gedroegen op het web. Het verschil tussen een host en een provider was zelfs niet helemaal duidelijk.

Het nieuwe medium was bovendien uitermate traag. Men moest ook eerst “inbellen” en men had er een modem voor nodig... Onze browser heette ‘Netscape’. Google bestond nog niet. De eerste zoekrobotten die we kenden, waren Ad Valvas en Ask Jeeves. Maar hoe onze sites in die zoekresultaten raakten, daar hadden we het raden naar. En over de ROI van de website tastten we volledig in het duister.

Hoe klonk die 56K inbelmodem alweer?
Het zag er in 1998 - eerlijk gezegd - niet echt naar uit dat internet en webcommunicatie de marketing- en communicatiewereld op zijn kop zou zetten en de plaats zou innemen die het nu inneemt binnen de huidige marketing- en communicatiemix.

Webcommunicatie is nu een essentieel onderdeel
van uw communicatiemix

webcommunicatie is essentieelOndertussen, bijna 20 jaar later, bouwden we al honderden websites en werd het landschap gaandeweg duidelijker:

•    het W3C legde webstandaarden vast, waardoor programmatie-orde in de chaos ontstond
•     CMS-systemen als Joomla, Wordpress en vooral Drupal (onze keuze) lieten een actiever beheer van de website toe, ook zonder IT-kennis
•     de introductie van HTML-5 leidde tot meer uitgebreide grafische en visuele mogelijkheden
•     naarmate Google uitgroeide tot dé dominante zoekmachine, werden ook de SEO-criteria duidelijker die zorgen voor een hoge ranking in de zoekresultaten
•     de traceerbaarheid van het surfgedrag steeg enorm door Google Analytics en andere softwaretools
•     de online promotiemiddelen van websites namen sterk toe en maken pushmarketing mogelijk
•     via conversiefunnels en instellen van doelen kunnen we de prestaties van de webcommunicatie heel duidelijk in beeld brengen en is de ROI van webcom­municatie nu helemaal aantoonbaar en zelfs in geldwaarde uit te drukken

De belangrijkste verandering deed zich echter voor bij de consument. Die gaat niet meer online, zoals vroeger, maar is nu permanent online. De smartphone speelt daar natuurlijk een grote rol in als facilitator, maar belangrijker nog; internet is nu voor veel consumenten een way of life. Een tweede natuur; internet is de eerste en meestal belangrijkste bron van informatie voor de meeste mensen. Het is ook het medium waar we dag in dag uit het meeste tijd aan besteden, sedert kort zelfs meer dan aan televisie...
Daardoor is een sterke webcommunicatie gewoon essentieel voor ieder bedrijf, van klein tot groot.

Sterke webcommunicatie vergt
een sterk en multidisciplinair team

Sterke webcommunicatieZoals reeds eerder gesteld, verschilt webcommunicatie in zijn fundamenten niet met de “klassieke reclame”. Dat betekent dat men nog altijd marketing-strategisch moet denken, dat men de boodschap nog altijd zo scherp mogelijk moet verbeelden en zo krachtig mogelijk moet verwoorden. En dat men zoveel mogelijk meetbare impact moet genereren voor de laagst mogelijke prijs.

In dat opzicht is er dus niets veranderd. Sterke communicatie is teamwerk. Sterke webcommunicatie is dat nog veel meer. Naast de strategische marketingplanner, de art director en de copywriter hebben we nu ook de IT-engineer nodig en de webdevelopper om tot een sluitend geheel te komen. En het geheel is véél meer dan de som van de delen. Webcommunicatie is pas geslaagd wanneer àlle bepalende factoren goed zitten.

Het merendeel van die bepalende factoren situeren zich echter onder de waterlijn en laten zich op het scherm niet meteen zien. Dat maakt het ondermeer zeer moeilijk om offertes van verschillende ‘webdesign-bureaus’ met elkaar te vergelijken.

Overigens is de term ‘webdesign’ volledig achterhaald... die slaat immers slechts op 1, maximaal 2, van de 8 essentiële factoren die u nodig hebt voor succesvolle webcommunicatie. Gaat u dus met een webdesign-bureau in zee, dan weet u op voorhand dat u de andere 6 factoren elders zal moeten inkopen.

Bij Mink vindt u deze 8 factoren allemaal onder één dak. Dat is vrij uniek en het maakt communicatielijnen korter, efficiënter en commercieel altijd to the point.

Mink levert de 8 factoren die het succes
van uw webcommunicatie bepalen

8 factoren voor succesOm sterke webcommunicatie duidelijk te definiëren, te structureren en ook aanschouwelijk te maken, ontwikkelden we het Mink-ijsbergmodel. Het zichtbare gedeelte is grosso modo hetgeen u op uw scherm ziet. De acht factoren die dat zichtbare resultaat de moeite waard maken voor de potentiële klant en uw kassa doen rinkelen, bevinden zich onder de waterlijn. Het wordt uitgebreid voorgesteld op onze home-page.

Dit model wordt doorgetrokken in ieder webcommunicatie-project dat we aanpakken en uitwerken. Het garandeert dat de marsrichting voor de 5 à 6 deelnemers aan het proces duidelijk is. Zo bespaart het onnodig tijd- en geldverlies en stelt het ons in staat om webprojecten binnen een strikte deadline en voor een faire prijs op te leveren. Iedere bepalende factor wordt ook uitgebreid getest en waar nodig bijgestuurd.

Zo kunnen we ook sluitende garanties geven dat uw webcommunicatie niet alleen efficiënt maar ook effectief is.

Mink bewaakt ook de winst van uw webcommunicatie op lange termijn

De kern van ieder webcommunicatie-project is uiteraard de website van uw bedrijf, product of dienst. Dat is de motor, zoveel is duidelijk. Maar zoals iedere motor heeft hij ook geregeld onderhoud nodig.

1. Het Technical Maintenance-programma voor uw website:

Up to date blijven is de eerste vereiste. Browsers als Chrome, Firefox, Safari, Edge (het vroegere Explorer),... evolueren constant en voeren heel geregeld updates door om hun performantie te verbeteren. Bepaalde wijzigingen kunnen een grote impact hebben op de manier waarop uw website op het scherm verschijnt. Soms worden pagina’s zelfs helemaal niet meer getoond! Uw website is dan ook verplicht om mee te evolueren met de wijzigingen die door de browsers worden opgelegd.

Ook de devices waarmee mensen op het internet surfen, zijn permanent en alsmaar sneller in evolutie. 10 jaar geleden was er nog geen sprake van Ipads en Iphones. Nu wordt er al meer mobiel gesurft dan vanaf de klassieke desk- of laptop. Deze devices verschijnen in verschillende schermgroottes en verschillende besturingssystemen met elk hun verschillende versies. Ook die evoluties moeten systematisch opgevolgd worden, zodat de gebruikservaring van uw website optimaal blijft doorheen de tijd.

Ten derde nemen ook de veiligheidsaspecten toe. Zelfs websites waar geen e-commerce op gebeurt, worden wekelijks soms tot tientallen keer bezocht door malafide spiders die speuren naar mogelijke lekken in de code van uw website. Het merendeel kan gedetecteerd en afgeschermd worden door het hostingbedrijf, maar geen enkel systeem is helaas volledig waterdicht en blijft ook niet waterdicht doorheen de tijd. Ook de hackers leren immers bij... In concreto betekent dit dat uw website permanent gemonitord dient te worden en zeer regelmatig een veiligheidsupdate dient te krijgen.

Tot zover de 3 types technische updates die wij standaard voor al onze klanten uitvoeren. Dit via het (verplichte) Technical Maintenance-programma en voor een vast overeengekomen jaarlijks bedrag. Zo blijft uw website doorheen de tijd de bezoeker een goede user-experience bezorgen, zoals hij intitieel bedoeld was.

2. Het Marketing Maintenance-programma voor uw website:

Via het Marketing Maintenance-programma monitoren we uw website op zijn commerciële performantie.

Om de 1, 2, 3 of 4 maanden (naar keuze) voeren we metingen uit en ontvangt u een overzichtelijk rapport die alle belangrijke commerciële parameters van uw website in kaart brengt, zoals:

  • Evolutie van uw keywords in de Google Ranking (SEO)
  • Aantal bezoekers en hun gedrag (alle door u gevraagde Google Analytics- parameters)
  • Aantal gerealizeerde doelen
  • Aantal gerealizeerde conversies
  • Aantal gerealizeerde verkopen
  • De resultaten van uw online- en offline promoties die u in die periode voerde

Uit deze gegevens trekken we heldere conclusies en doen we eveneens concrete aanbevelingen voor verbeteringen, uitbreidingen, mogelijke nieuwe acties,... zowel online als offline.

U merkt het. We zijn nog geen haar veranderd. Het draait bij ons nog altijd om Directe Reclame voor Direct Resultaat.

Reclamebureau Mink: directe reclame voor direct resultaat!

Reclamebureau Mink bestrijkt het volledige communicatieveld en bijna alle reclame- en communicatiedisciplines (zowel digitaal als in print).
U kan bij ons ook terecht voor:

  • merkcommunicatie:
    bedenken merknamen, ontwerp en design van merklogo's, verpakkingen, labels, packaging,...
  • POS- en instorecommunicatie:
    floordisplays, toonbankdisplays, counterhangers, schapcommunicatie, winkelcommunicatie, ...
  • promotionele communicatie:
    bus aan busfolders, newsletters,..
  • salesondersteunende communicatie:
    productfolders, catalogi, technische fiches, manuals,...
  • mediacommunicatie AV en print:
    advertenties, affichage, radio-commercials, TV-spots,..
  • corporate communicatie:
    ontwerp van bedrijfslogo's en bijhorende huisstijl, opstellen corporate identity manuals, bedrijfsvoertuigen, bedrijfsfilms, beurscommunicatie, personeelsadvertenties,...
  • interne bedrijfscommunicatie:
    bedrijfsbladen, bedrijfsposters, campagnes rond veiligheid, HR, gezondheid en welzijn op het werk,...

Bekijk onze referenties op mink.be