Bel ons op 09 280 02 04Vraag onze brochure aanVraag vrijblijvend een offerte aan

Over SEO wordt heel wat geschreven en gesproken. Het blijft relevant in iedere marcomstrategie. Goede SEO leidt immers tot een hoge ranking in Google en dat betekent automatisch dat meer bezoekers uw website zullen vinden en aanklikken.

Over wat precies goede SEO nu is, daarover hoor je de vreemdste verhalen. Vaak zijn ze gehuld in de nevelen van Avalon. Er gaat geen dag voorbij of iemand claimt de steen der wijzen van de SEO gevonden te hebben en belooft de nummer één positie in Google. Voor om het even welk keyword en voor om het even welke website. Mits betaling van een bepaald bedrag natuurlijk... 

Het geheim om lood in goud te veranderen, werd intussen al zo veel keren aangeboden dat SEO voor veel mensen lijkt op alchemie. Occulte kennis, die enkel door een beperkt kransje ingewijden begrepen en beoefend wordt...

Voor alle duidelijkheid: het is NIET mogelijk om lood in goud te veranderen!

SEO is ook geen alchemie, maar lijkt wel een beetje op scheikunde. Dat komt omdat er vele elementen zijn die de uiteindelijke Google ranking van een webpagina bepalen.

Over hoeveel elementen het gaat, weet alleen Google, die daarover - om begrijpelijke, concurrentiële redenen - zeer weinig communiceert. Niet alle elementen zijn even belangrijk in de scheikundige SEO-formule. De elementen die het belangrijkst zijn in die formule hebben we samengevat in een periodiek stelsel à la Mendelejev. Maar geen zorgen, u hoeft het niet van buiten te kennen! 

SEO is geen alchemie
Al in de oudheid en ook in verschillende culturen was er sprake van iets als ‘alchemie’. In Azië ging het doorgaans om taoisten die naar het eeuwige leven zochten, en in het Westen en de Arabisch wereld zocht men naar de steen der wijzen, of hoe men lood in goud kon veranderen, alle ziektes kon genezen, etc.

 

De periodieke tabel van SEO succeselementen

We maken een onderscheid tussen on-page elementen, off-page elementen en inbreuken.

On-page elementen zijn de elementen die u helemaal zelf in de hand heeft. Het slaat op de inhoud, de architectuur en verborgen copy van uw website.

Off-page elementen zijn elementen die extern beïnvloedt worden. Het is het vertrouwen dat bezoekers in uw site hebben, binnenkomende links, wie uw bezoekers zijn en uw sociale impact.

Inbreuken slaan dan weer op de elementen die Google straft als u zich daar schuldig aan maakt.

Daarnaast is het ook zo dat één element uw website niet zal maken of kraken. Hoewel sommige elementen zwaarder doorwegen dan anderen (aangegeven met + of - 1, 2 en 3) is het de som van het geheel die telt. 

 

Legende periodieke tabel van SEO elementen 2018

 

Periodieke tabel van SEO succes elementen 2018
Geüpdatete vertaling en interpretatie van ‘The Periodic Table of SEO Success Factors’ van Search Engine Land.

De tabel vergroten of uitprinten? Vul hier uw e-mailadres in en wij bezorgen u de periodieke tabel van SEO succeselementen.

On-page SEO elementen

Content

Content slaat op de inhoud van uw website. Dit onderdeel is vooral voor de gebruiker belangrijk en hier speelt gebruiksvriendelijkheid een grote rol. Zorg er steeds voor dat uw inhoud het antwoord biedt op de vragen van uw doelgroep. Afbeeldingen en video’s zorgen voor een leuke afwisseling en uw teksten dienen helder en wervend geschreven te zijn.

Gebruik de woorden die uw doelgroep gebruikt. Die kunt u via een zoekwoordonderzoek te weten komen. Maar kijk ook naar de zoekwoorden die gebruikers in uw eigen zoekbalk op uw website ingeven. Deze zoekwoorden zijn ook voor Google belangrijk. Op die manier kan Google uw website makkelijker indexeren en weet het waar uw website over gaat.

 

Architectuur

Dit onderdeel gaat over de technische structuur van uw website. Google moet steeds in staat zijn uw website makkelijk te scannen en te begrijpen waar het over gaat, zowel op desktop als op mobiele toestellen. Dat doet u door uw code overzichtelijk in te delen (met schema.org bijvoorbeeld). Zorg dat uw website goed met foutjes om gaat en een veilige verbinding heeft.

 

HTML

HTML is de standaard opmaaktaal van websites en geven naast andere zaken de semantische structuur en tekstuele inhoud van een webpagina weer. Het is onder andere in die structuur dat zoekwoordoptimalisatie plaatsvind. Voeg zoekwoorden in in paginatitels, tekst-titels en -tussentitels, beschrijvingen in meta-tags en zorg dat het HTML document helder is gestructureerd. 

 

Off-page SEO elementen

Vertrouwen

Websites die Google als betrouwbaar ziet hebben doorgaans een hoge autoriteit. Dat betekent dat ze al lang op het internet vertoeven en met de jaren een goede reputatie hebben opgebouwd. Dat wordt natuurlijk beloond met een hogere ranking. Hier kunt u vaak zelf niet heel erg veel aan doen, behalve dan transparant zijn en killer content aan te bieden die mensen leuk vinden en delen met elkaar.

Wat nog belangrijk is, is hoe vaak er een andere eigenaar is van de domeinnaam. Onbetrouwbare websites hebben de neiging heel vaak een andere eigenaar te hebben voor 1 domeinnaam.

 

Links

Links zorgen voor meer webverkeer. Alle wegen leiden naar Rome, maar als teveel wegen van twijfelachtige achterbuurten van het internet naar uw website leiden dan heeft dat een negatieve invloed op uw ranking. Hou rekening met het aantal en de kwaliteit van uw inkomende links. Gebruik relevante ankertekstIs de zichtbare, klikbare tekst in een hyperlink. Bijvoorbeeld deze link naar de homepage van Webcommunicatie.  Zo’n anchor tekst kan verschillende vormen aannemen, bijvoorbeeld een URL www.mink.be of een exacte match met de titel van een artikel op uw blog. voor uw uitgaande en interne links. Dat kan Google makkelijk lezen.

 

Persoonlijk

Zoekmachines personaliseren de zoekresultaten op basis van de locatie van een gebruiker, zowel op land- niveau als regio-niveau. Uw website kan bijvoorbeeld goed scoren in West-Vlaanderen, maar onvindbaar lijken in Limburg.

Ook hoe mensen omgaan met uw website speelt een rol. Komen ze vaak terug? Vinden ze uw website leuk?

 

Sociaal

Google kijkt eveneens naar hoe er over uw website gesproken wordt op social media. Het is een manier om uw reputatie te bepalen.

 

Inbreuken

Google wil de best mogelijke resultaten leveren aan haar gebruikers. Als u truukjes gebruikt om een goede ranking te behalen zonder dat uw website dat werkelijk verdient, dan zal Google u daarvoor straffen. Dat geldt zeker indien u zich bijvoorbeeld schuldig maakt aan piraterij (dat is overigens ook gewoon illegaal). De zoekmachine kan dan bijvoorbeeld uw website compleet laten verdwijnen uit de zoekresultaten.

In sommige gevallen, zoals bijvoorbeeld te weinig inhoud en/of dunne inhoud, heeft u gewoon niet voldoende waarop Google u kan belonen. Dit is dan geen echte straf die Google u oplegt, maar het gevolg van uw luiheid om uw website voldoende in te vullen met goede content. In dat geval zult u een lage ranking hebben. 

 

Een WICCked website wint altijd!

Benieuwd naar hoe het met uw SEO gesteld is? Vraag dan nu uw WICC website audit aan! De WICC:
 

  • analyseert uw website compleet: webdesign, web IT, copywriting, SEO, webpsychologie en marketing.
  • aan de hand van 70+ objectieve parameters
  • een gepersonaliseerd rapport
  • concrete, direct toepasbare tips
  • geen verdere verplichtingen

 

WICC mijn website 

Was dit artikel nuttig voor u?